Preventivní programy 22-23
Preventivní programy – Etické dílny
V letošním školním roce jsme obnovili spolupráci s lektorkou Etických dílen.
6. ročník – Život v mediální džungli
Cílem programu bylo reflektovat vztah žáků k médiím, uvědomit si úskalí anonymity na internetu a zneužitelnost médií.
Žáci znají základní rizika médií a sociálních sítí. Vědí, jak uplatňovat zásady bezpečného a pozitivního užívání médií, jak se účinně bránit při setkání s nebezpečnými situacemi na internetu. Jsou seznámeni s pravidly bezpečného používání internetu.
Atmosféra na programu byla komunikativní a otevřená. Žáci se do diskuzí velmi pěkně zapojovali, výborně spolupracovali. Dvouhodinový program byl zpestřen videem, soutěží a hrou.
8. ročník – Image, nebo charakter
Lektorka si stanovila několik cílů programu. Žáci by měli chápat, že krásu vnímá každý člověk jinak a odlišnosti nejsou na překážku. Měli by dokázat vnímat celou osobnost člověka a oceňovat na prvním místě jiné hodnoty než pouhý vzhled. Měli by umět najít způsoby, jak rozvíjet zdravé sebevědomí.
Žáci seděli v půlkruhu. Během dvou hodin besedy byl výklad obohacen diskuzí, videem a dotazníkem. Atmosféra byla příjemná, spolupráce dobrá.
7. ročník - Pohoda a klídek bez tabáčku
V tomto programu bylo naším cílem, aby žáci znali důsledky, které kouření přináší a aby si žáci uvědomili, že zdraví je nejvyšší životní hodnota. Žáci by měli znát rizika spojená s kouřením a přijímat zodpovědnost za jeho důsledky.
Lektorka se pokusila formou hry, aby se žáci vcítili do pohnutek a pocitů kuřáka. Vyzkoušeli si, jak odmítnout nabídku kouření, jak odolat tlaku okolí.
Obdrželi kontakty na instituce, které pomáhají v odvykání kouření.
I v tomto programu se střídaly různé formy práce – diskuze nad obrázky, scénka, křížovka, test.
9. ročník - Vážíš si svého těla, nebo ho zneužíváš?
Žáci si ujasnili svůj postoj k alkoholu a srovnali si fakta, která znají, s realitou. Posuzovali různá rizika pro své tělo z hlediska vývoje, ale i zdravotních a sociálních důsledků. Vědí, jak nepodlehnout tlaku skupiny ke konzumaci alkoholu. Jsou si vědomi rizik dalších projevů a chování, ve kterých k řešení problémů mladý člověk bere své tělo jako rukojmí. Uvědomují si, že k řešení otázek a problémů dospívání jsou jiné vhodnější formy. Mají přehled o možnostech pomoci v případě problému, umí se obrátit na příslušné osoby/instituce.
Žáci spolupracovali velmi dobře, ochotně se zapojovali do diskuse a aktivit. Bylo zřejmé, že je program zaujal. Atmosféra byla příjemná a cíle programu byly splněny.
Mgr. Zdenka Pláteníková