Projekt „Brána jazyků – čtenářské dílny" 15-16

Čtenářství a míra čtenářské gramotnosti žáků je jedním z významných faktorů určujících jejich úspěšnost ve studiu. Čtení vyžaduje od čtenáře aktivitu – myšlení. Čtení je pomalé, neobejde se bez trpělivosti. Porozumění textům nastává jen v případě náležitého soustředění. Stává se, že sám text klade porozumění velké překážky a čtenář musí vynaložit velké úsilí, aby se s nimi vypořádal. Čtení nepředkládá hotové obrazy, čtenář je odkázán na svou vlastní představivost. Čtení je z větší části nespolečenské, odehrává se stranou dynamických dějů. To jsou jen některé z příčin, proč čtenářství dětí vyžaduje hodně podpory ze strany dospělých.

Působení rodiny je pro dítě od narození pro vztah ke čtení, čtenářským dovednostem a postojům klíčové. Škola má ve srovnání s podmínkami v rodině ztíženou situaci, ale není bezmocná. Dokonce může udělat ze svých nevýhod přednosti. Větší počet žáků umožňuje vést vrstevnické hovory o četbě. Děti si navzájem mohou doporučovat knihy, mohou konfrontovat své pochopení s ostatními, ve škole může být po ruce více knih než v rodině.

Prožitek z četby se nedostavuje ihned. Dítě se potřebuje umět začíst. Musí přijít na to, co mu kniha, kterou právě drží v rukou, může poskytnout. Účinným nástroj představuje čtenářská dílna. Jde o celoroční systém práce s knihami. Má – li dítě číst, musí dostat časový prostor. Ten je třeba zařazovat pravidelně.

Projekt „Brána jazyků – čtenářské dílny" – byl v naší škole realizován ve třídách VI. A a VII. A. Jednou týdně dostali žáci možnost věnovat se 25 minut tichému souvislému čtení knihy, kterou si ve škole vybrali. Tento nápad přijali s velkým nadšením. Množství různorodých knih vzbudilo jejich zájem.

Četba má velký vliv na rozšiřování slovní zásoby, zlepšení pravopisu, k lepším studijním výsledkům i v jiných předmětech, zlepšení pozornosti. Ještě jedna okolnost mluví ve prospěch čtenářských dílen. Zásadní rozdíl v četbě celé beletristické knihy před četbou krátkých ukázek v čítance.

Základní škola Břeclav, Komenského 2,
příspěvková organizace

Od 1. 1. 1996 byla škola na základě rozhodnutí Městského zastupitelstva zřízena příspěvkovou organizací. Pracuje od tohoto data v právní subjektivitě a sama si vede mzdovou a personální agendu.

Kontakty

Úřední deska

  • Zřizovatel školy: Město Břeclav
  • Ředitelka školy: Mgr. Yveta Polanská
  • Plánovaná kapacita: 460 žáků

  • Součástí školy je i školní družina s kapacitou 122 žáků.
  • Celkový počet žáků k 2. 9. 2024 byl 331.

  • Při škole je od 1. 1. 2006 zřízena Školská rada.
  • Na škole pracuje odborová organizace.
Školský obvod

Školský obvod Základní školy Břeclav, Komenského 2, příspěvkové organizace dle Obecně závazné vyhlášky města Břeclavi č. 1/2019 tvoří ulice: B. Šmerala, Budovatelská, Celnice - středisko služeb, Čs. armády, Dělnická, Dolní Luční, Dyjová, Gagarinova, Hájová, Havlíčkova, Hlavní, Horní Luční, Hraniční, Julia Fučíka, J. Skácela, Komenského, Kovářská, Lesní, Nádražní, Okružní, Osvobození, Polní, Prostřední, Rovnice, Sadová, Slunečná, třída 1. máje (po ulici Lesní), Tylova, Úzká, Záhumní

Přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt jedná a rozhoduje
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
  • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění
Místo a způsob, jak získat informace
  • osobně, telefonicky, písemně na výše uvedená kontaktní spojení
Místo a způsob, kde lze podat žádost, stížnost nebo jiný podnět a obdržet rozhodnutí
  • sekretariát školy
  • žádost, stížnost nebo jiný podnět lze projednat ústně s ředitelkou školy po předem dohodnutém termínu schůzky
  • žádost, stížnost nebo jiný podnět lze podat i písemně na výše uvedená kontaktní spojení

Dokumenty ke stažení

GDPR

Přístupnost webu

ZŠ Břeclav Komenského