Preventivní programy 21-22
Cílem všeobecné primární prevence je předcházení rizikovému chování. Programy mohou ovlivnit postoje žáků tak, aby se vyhnuli rizikovým jevům.
V polovině března k nám do školy zavítali lektoři ze Společnosti Podané ruce z Centra prevence v Brně se svými programy pro žáky 2. stupně.
Žákům 6. ročníku jsme objednali program Třída jako tým.
V této prožitkové lekce plné her žáci spolupracují, radí si a pomáhají. Žáci i třídním učitel mohou pozorovat, zda kolektiv funguje jako tým. Zjistí, že i ve škole je důležité se lépe poznávat a vzájemně si důvěřovat.
Pro žáky 7. ročníku jsme vybrali program Rizika a dopady příležitostného užívání návykových látek. Cílem bylo uvědomit si rizika spojená užitím drog. Žáci byli rozděleni do skupin, ve kterých aktivně po tři vyučovací hodiny spolupracovali. Hravou formou si doplnili své poznatky, dokázali reagovat na otázky a diskutovat. V závěru proběhl nácvik jasného odmítnutí drogy.
V 8. ročníku se žáci věnovali problematice Intimity a sexuálního chování. Beseda na toto téma byla velmi otevřená, v příjemné atmosféře. Žáci si zopakovali své znalosti, ale dozvěděli se i spoustu nových informací. V závěrečné soutěži Riskuj - neriskuj si pro své týmy volili otázky ze čtyř okruhů - pohlavní choroby, zákon, antikoncepce a různé.
Program pro 9. ročník nesl název Psychohygiena. V úvodní části byly třídní kolektivy rozděleny do skupin. V nich žáci po krátké přípravě předváděli formou pantomimy různé emoce. V druhé části hodiny se společně zamýšleli nad tělesnými a duševními projevy, které emoce provázejí. V další vyučovací hodině se žáci zabývali problematikou stresu. Pokusili se nejdříve zformulovat definici stresu a pak už ve dvojicích rozebírali různé životní příběhy. Po jejich přečtení spolužákům přidali svůj názor – radu, jak je vhodné se v dané situaci zachovat. Na závěr obdržel každý žák kartičku s úkolem k zamyšlení.
Lektoři ocenili aktivitu a chování žáků, což přispívá k naplnění cíle těchto lekcí.
Programy byly částečně hrazeny ze Školního spolku Komenský a část finančních prostředků uhradili žáci.
Mgr. Z. Pláteníková